Co to jest audyt strony i co powinien zawierać?

Audyt stony internetowej

Autor: Łukasz

29 marca 2020

Twoja strona jest słabo widoczna w wyszukiwarce? Chciałbyś znaleźć się w TOP 10 w Google, ale nie wiesz jak to zrobić? Przeanalizuj swoją stronę internetową i znajdź jej słabe strony. Jeśli nie wiesz co wpływa na Twoją pozycję i dlaczego klienci do Ciebie nie trafiają, skorzystaj z profesjonalnego audytu witryny Twojej firmy. Dzięki temu będzie Ci łatwiej dopracować poszczególne elementy i zaczniesz zarabiać. Sprawdź czym jest audyt strony, co powinien zawierać i w czym może Ci pomóc.

Czym jest audyt strony internetowej?

Głównym zadaniem audytu witryny internetowej jest szczegółowa analiza strony internetowej. Osoba dokonująca audytu bada wszystkie elementy, które pośrednio lub bezpośrednio wpływają na pozycjonowanie strony. Najczęściej analizuje się stronę główną oraz podstrony, które w największym stopniu wpływają na pozycję w wyszukiwarce. Należą do nich zakładki ofertowe oraz podstrona poświęcona firmie. Najbardziej popularne analizy to badanie pod kątem SEO, analiza kampanii PPC, a także test strony pod kątem UX.

Czym się charakteryzują poszczególne rodzaje audytów?

Audyt kampanii PPC

To propozycja skierowana do firm prowadzących działania promocyjne w ramach Google Ads. Szczegółowa analiza pomaga w optymalizacji działań, a także przeznaczonego budżetu. W ten sposób można sprawdzić, czy odpowiednio zostały dobrane narzędzia i czy właściwie ustawiono konto pod względem realizacji celów marketingowych. Dodatkowo można prawidłowo został dopasowany budżet przeznaczony na kampanię w sieci. Ponadto specjalista zweryfikuje efektywność sprzedażową przygotowanych reklam. Na koniec zostanie przygotowany dokument zawierający informacje związane z jakością prowadzonych dotychczas działań oraz wskazówki, w jaki sposób co należy poprawić w strategii reklamowej, by uzyskać pożądane efekty.

Audyt SEO

Analiza strony pod kątem SEO jest bardzo ważna pod kątem ruchu organicznego. Dzięki niej można znacznie ograniczyć współczynnik odrzuceń strony, zwiększyć ruch, przygotować ciekawsze treści, a także opracować budżet przeznaczony na marketing. Wszystkie te działania mają na celu lepsze indeksowanie strony i usprawnienie komunikacji z robotami wyszukiwarki. W ramach badania sprawdza się słowa kluczowe, które pomagają osiągnąć wysoką pozycję w Google, błędy strony i statystki. Podczas analizy specjalista SEO weryfikuje prędkość strony, bezpieczeństwo czy też sezonowość witryny. Ostatecznie strona ma działać sprawniej i być użyteczna dla internautów, tzn. zawierać angażujące treści.

Audyt SEO pozwala również na analizę elementów meta. Za pomocą meta tagów opisuje się zawartość strony internetowej. Odgrywają one kluczową rolę w osiągnięciu wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwarki. Do znaczników meta zalicza się takie elementy jak:

  • title,
  • description,
  • keywords,
  • nagłówki.

Title to tytuł strony, który powinien wskazywać na ogólną zawartość strony lub podstrony, a także zawierać słowa kluczowe. Z kolei w opisie należy zawrzeć krótkie streszczenie z uwzględnieniem fraz kluczowych. Keywords informują o treściach na stronie (nie są już tak istotne jak title i description). Ważne, by samodzielnie nie uzupełniać tego pola, gdyż roboty mogą nas ukarać za zbyt duże zagęszczenie fraz. Nagłówki ułatwiają podział tekstu na sekcje. Nagłówki H1 i H2 są ważne pod kątem pozycjonowania, dlatego warto w nich umieścić słowa kluczowe.

Audyt SEO konkurencji

Ten typ analizy pomaga opracować strategię, która zagwarantuje lepszą widoczność w wyszukiwarce na tle konkurencji, a tym samym zwiększy ilość osób odwiedzających serwis. Dzięki temu badaniu można sprawdzić, jak strona internetowa firmy wypada na tle innych przedsiębiorstw z tej samej branży. Testuje się widoczność, pozycję fraz kluczowych, szybkość strony, a także jakość prowadzonych reklam w ramach Google Ads i w social mediach.

Audyt UX

Zadaniem User Expercience jest dostarczenie użytkownikowi strony pozytywnych wrażeń w taki sposób, by sam mógł odnaleźć wartość w proponowanej ofercie. Witryna internetowa powinna być jak najbardziej przyjazna dla osób, którzy ją odwiedzają. Dzięki temu można przeprowadzić potencjalnych klientów przez ścieżkę zakupową i zachęcić ich do sfinalizowania transakcji. Audyt UX pozwala uporządkować wszystkie elementy na stronie w taki sposób, by komunikaty były jasne, przejrzyste i zachęcały do działania. Korzystanie ze strony ma być jak najmniej uciążliwe, dlatego też audytowi zostają poddane m.in.:

  • zdjęcia umieszczone w serwisie,
  • responsywność strony,
  • przyciski CTA (Call to Action),
  • sposób prezentacji oferty,
  • nawigację,
  • layout,
  • dane kontaktowe,
  • przejrzystość witryny,
  • dopasowanie do aktualnych trendów.

Audyt UX pomoże zoptymalizować Twoją stronę internetową i sprawi, że użytkownicy będą z niej chętnie korzystać. Dzięki niemu można łatwo ocenić potencjał strony, być może okaże się, że lepszym rozwiązaniem będzie zbudowanie jej od nowa, a dopiero później opracowanie nowych treści pod kątem SEO.

Warto podkreślić, że każdy z audytów może zostać przeprowadzony w dowolnym momencie. Dzięki rzetelnej współpracy obu stron, firmy i agencji, można osiągnąć zamierzone cele marketingowo-sprzedażowe, które wpłyną na biznesowy sukces. Warto zaznaczyć swoją obecność w Internecie i wykorzystać potencjał, jaki daje sieć. Koszty związane z pozycjonowaniem strony szybko się zwrócą pod warunkiem, że właściciel strony będzie otwarty na wskazówki i wprowadzi proponowane zmiany. W przeciwnym razie wysiłki specjalistów nie przyczynią się do uzyskania lepszej pozycji w rankingu Google.

Być może cię zainteresuje

Kampanie DSA: Przewodnik CMO

Kampanie DSA: Przewodnik CMO

Jako CMO wiesz, że strategie oparte na danych są falą przyszłości. Być może słyszałeś o kampaniach Dynamic Search Ads...