UX – User experience

UX już kilkadziesiąt lat temu zrewolucjonizowało podejście do sprzedaży. Na pierwszym miejscu pojawił się człowiek i jego preferencje oraz potrzeby. Dzięki temu zaczęto przykładać większą uwagę do funkcjonalności, kształtów, struktury, a nawet sposobu pakowania. Do tego większość firm wdrożyła zmiany w obsłudze klienta. Wszystko po to, by klient poczuł się w pełni dowartościowany i mógł się cieszyć zakupionym towarem lub skorzystaniem z usługi.

Co to jest UX?

UX, czyli user experience, to doświadczenia, które towarzyszą użytkownikom w trakcie korzystania z produktów, usług, programów, a także stron internetowych i aplikacji. Z tego powodu designerzy i webmasterzy dokładają wszelkich starań, by dostarczyć konsumentów jak najlepsze wrażenia zmysłowe oraz wywołać pozytywne emocje. W kontekście projektowania serwisów www i e-sklepów duży nacisk kładzie się na użyteczność strony internetowej.

Na co zwrócić uwagę podczas projektowania UX, by przyciągnąć do siebie klientów i zwiększyć swoją szansę na sukces w sieci?

Jak myślisz, na co zwracają uwagę potencjalni klienci, którzy po raz pierwszy odwiedzają Twój serwis lub e-sklep? Co musisz zrobić, by zrobić na pozytywne wrażenie i zachęcić do tego, by zostali z Tobą na dłużej?

Zyskaj nowych odwiedzających twoją stronę.

ZWIĘKSZYMY WIDOCZNOŚĆ TWOJEJ STRONY W GOOGLE NAWET O KILKASET PROCENT

Nie da się ukryć, że duże znaczenie odgrywa tu estetyka. Źle dopasowane kolory, brak przejrzystości i nieczytelne elementy szybko odstraszą użytkowników. Musisz zadbać o wysokiej jakości grafiki, które przyciągną uwagę Internautów oraz dopasować kolorystykę i czcionkę w taki sposób, by nie męczyły wzroku.

Kolejnym ważnym elementem jest nawigacja. Obsługa e-witryny musi być intuicyjna. Konsumenci poszukujący konkretnych produktów czy usług muszę je w łatwy sposób znaleźć. Podobnie jest z zakupami. Musisz stworzyć logiczną architekturę informacji, by nie utrudniać poruszania się po stronie. Osoby, które w prosty sposób mogą odnaleźć to, czego aktualnie poszukują, pozostaną dłużej na stronie, a w przypadku chęci dokonania transakcji, mogą wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zamierzali.

Teraz przyjrzyj się swoim treściom. Jakim językiem są one napisane? Czy komunikaty są zrozumiałe? Czy przekaz jest zawsze oczywisty? Czy dostarczasz klientowi informacji, które pomogą mu rozwiązać konkretny problem? Teksty na stronie powinny być dostosowane do grupy docelowej. Nie używaj zbędnych lub byt pompatycznych słów. Klienci nie lubią wydmuchanych frazesów. W ten sposób tylko zniechęcisz ich do zakupu. Jeśli naprawdę chcesz zwiększyć sprzedaż, przestań mówić o sobie. Zwracaj się bezpośrednio do klienta i opowiadaj o nim. Ponadto postaraj się, by opisy produktów, artykuły blogowe i pozostałe teksty były pozbawione błędów językowych, interpunkcyjnych czy ortograficznych. Niestety takie wpadki mogą skutecznie obniżyć sprzedaż i zmniejszyć zaufanie do marki.

Dostosowanie się do tych kilku wskazówek, pozwoli Ci lepiej dostosować stronę firmową do wymogów wyszukiwarek, dzięki czemu zostanie ona lepiej oceniona przez boty. Pamiętaj, że wysokie miejsce w rankingu zagwarantuje Ci wyższe zyski.

W jaki sposób możesz sprawdzić, czy Twoja strona spełnia kryteria związane z UX?

Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja strona została odpowiednio zaprojektowana i zoptymalizowana pod kątem funkcjonalności i użyteczności, poproś specjalistę o przeprowadzenie badania UX. Dzięki nim otrzymasz kompleksową wiedzę o Twojej grupie docelowej, a także wskazówki, które pomogą Ci w dalszym projektowaniu serwisu. Biorąc pod uwagę Twoje cele, zostaną wykonane zadaniowe testy użyteczności lub wywiady pogłębione. Sprawdź, na czym one polegają.

Zadaniowe testy użyteczności pozwalają na weryfikację strony internetowej za pomocą wywiadów i aktywności podejmowanych w witrynie. Czasem prosi się wcześniej wyselekcjonowane o wykonanie zadań na stworzonym wcześniej prototypie serwisu.

W trakcie diagnostyki obserwuje się zachowanie osób testujących stronę www i analizuje podejmowane przez nich decyzje. W ten sposób możesz się dowiedzieć czy obsługa witryny nie przysparza żadnych trudności, które elementy wzbudzają największe zainteresowanie oraz zweryfikować przekaz.

By przeprowadzić badanie przygotowuje się specjalny scenariusz, który zawiera polecenia, które należy wykonać. Dzięki temu możesz zobaczyć, czy użytkownicy są świadomi swoich zachowań.

Zadaniowe testy użyteczności są przydatne, gdy:

  • chcesz poznać trudności, na jakie mogą natrafić konsumenci w trakcie korzystania z Twojej witryny;
  • pragniesz poznać oczekiwania użytkowników względem Twojej marki, oferty, strony www;
  • marzysz o tym, by więcej osób korzystało z Twojego serwisu bądź aplikacji;
  • dążysz do zwiększenia konwersji i sprzedaży.

Zaleca się, by analizę tego typu wykonać już na etapie projektowania. W ten sposób możesz zaoszczędzić sporą sumę pieniędzy, gdyż naniesienie modyfikacji przed wdrożeniem strony internetowej jest dużo tańsze.

Wywiady pogłębione (ID) pomogą Ci zgromadzić informacje związane z oczekiwaniami osób, do których kierujesz swoją ofertę. Najczęściej korzysta się z nich na etapie kreacji bądź w procesie związanym z metamorfozą dotychczasowego produktu. Zebrane w ten sposób wskazówki, wnioski oraz insighty konsumenckie ułatwiają stworzenie funkcjonalnych i użytecznych towarów, usług bądź e-serwisów, które generują gigantyczne zyski. Dzięki temu będziesz mógł w krótkim czasie podbić rynek i zrealizować cele biznesowe.

Jeżeli nadal zastanawiasz się nad tym, czy w Twojej firmie warto przeprowadzić badania UX, odpowiedz sobie na poniższe pytania:

  1. Czy wiesz, w jaki sposób Internauci oceniają Twoją witrynę/e-sklep/aplikację?
  2. Co utrudnia nawigację?
  3. Czy znasz wskaźnik konwersji na Twojej stronie? Jest niski czy wysoki?
  4. Co możesz powiedzieć o współczynniku odrzuceń w Twoim serwisie?
  5. Czy użytkownicy poruszają się w sposób intuicyjny podczas robienia zakupów lub wyszukiwania informacji na Twojej stronie www?
  6. Co przeszkadza konsumentów w realizacji ich celów?
  7. Czy uzyskiwane wyniki Cię satysfakcjonują?
  8. Czy Twoja oferta spełnia oczekiwania potencjalnych klientów?
  9. Czy poznałeś insighty Twojej grupy docelowej?
  10. Czy masz pomysł na to, w jaki sposób możesz poprawić obecną sytuację?

I co? Jak Ci poszło? Czy potrafiłeś odpowiedzieć na wszystkie pytania? Jeśli na większość odpowiedziałeś NIE lub NIE WIEM, koniecznie skorzystaj z pomocy fachowca.

Czy nie jest jeszcze za późno, by wdrożyć w Twojej firmie UX?

Czy do tej pory udało Ci się spełnić wszystkie marzenia związane z Twoim biznesem w sieci? Czy wiesz w jaki sposób uniknąć błędów, które mogą na zawsze pogrzebać Twoje szanse na sukces? Czy chciałbyś uniknąć wielu nieprzespanych nocy i smaku goryczy?

Wiesz, byłem kiedyś w podobnej sytuacji, jak Ty. Jestem pozycjonerem i wydawało mi się, że o projektowaniu i Internecie wiem wszystko. Jak się okazało, też błądziłem po omacku i nie wiedziałem. na czym polega problem. Wszystko zmieniło się, gdy pewnej nocy natrafiłem na artykuł mówiący o wpływie doświadczeń klienta na rozwój biznesu. Wtedy otworzyły mi się oczy i zacząłem inaczej spoglądać na siebie jako przedsiębiorcę oraz na moją stronę internetową. Zrozumiałem jak ważną pełni funkcję. Byłem przekonany, że muszę dać jej nowe życie, by zarabiać naprawdę duże pieniądze. Już następnego dnia poszukałem specjalisty od UX i poprosiłem go konsultację.

To był strzał w dziesiątkę. Przyjrzał się mojej witrynie i zaproponował badania użyteczności. Dzięki nim poznałem prawdziwe potrzeby moich klientów, a także otrzymałem praktyczne wskazówki. Z zapałem zabrałem się do pracy. Poprawiłem architekturę informacji, rozbudowałem stronę i zadbałem o nowe, lepsze treści. Jak myślisz? Czy udało mi się dobrze wykonać zadanie? Co myślisz o mojej stronie? Czy spełnia Twoje oczekiwania?

Powiem Ci w zaufaniu, że od teraz żyje mi się lepiej. Moja pozycja w Google systematycznie wzrasta. Zgłasza się do mnie coraz więcej klientów z różnych okolic Polski. A jak się mają moi klienci? Podpowiadam im, w jaki sposób powinni rozwijać biznes w Internecie i dostosować swoją stronę do potrzeb ich konsumentów. Dzięki wspólnym działaniom osiągamy lepsze wyniki. Cieszymy się z każdego sukcesu, nawet tego najmniejszego. A co z zarobkami? One również powoli, ale systematycznie rosną.

Teraz przyszedł czas na Twoją decyzję. Czy chcesz dołączyć do nas i rozwinąć swoje przedsiębiorcze skrzydła? Jeśli nie brakuje Ci odwagi, zadzwoń i umów się ze mną na niezobowiązującą konsultację. Nie obiecam Ci na początku fajerwerków i milionowych przychodów. W zamian za to zaproponuję stosowne badania oraz żmudną pracę nad usprawnieniem Twojej strony internetowej. Obiecuję, że po kilku miesiącach zauważysz światełko tunelu. Jeśli nie zabraknie Ci cierpliwości, zaprowadzę Cię na szczyt rankingu Google.

To co? Podejmiesz wyzwanie, by spełnić swoje marzenia? Chwyć za telefon i dzwoń teraz.

Wykonamy profesjonalny i dogłębny audyt twojej strony internetowej.

ANALIZA WITRYNY INTERNETOWEJ