Jak założyć sklep internetowy?

Autor: Łukasz

14 lutego 2020

Żeby wejść na rynek e-commerce, warto się do tego dobrze przygotować. Chodzi przecież o to, aby wyróżnić się na tle 31,7 tys. sklepów zarejestrowanych w Polsce. Branża handlu online przeżywa dynamiczny rozwój. Zobacz, jak przebiega tworzenie sklepu internetowego.

Wybór domeny i inne kwestie marketingowe

Wybór domeny jest kwestią nazwy sklepu adekwatnej do asortymentu, ale także kwestią marketingu. Sklep online nie będzie sprzedawał bez odpowiedniego zaplecza. Dobra domena przyczyni się do kreowania wizerunku, a nawet obniży koszty działań reklamowych.

Trzeba to zrobić już na początku, gdyż zmiana domeny będzie kosztowna, gdyż oznacza spadek pozycji w wyszukiwarce, a do tego utratę wiarygodności w oczach klienta. Jednolita nazwa sklepu i domena ułatwią prowadzenie spójnych działań marketingowych.

Nie bez znaczenia pozostaje końcówka domeny. Domena zakończona „pl” jest oczywista dla osób chcących prowadzić sklep na terenie Polski. Przedsiębiorcy planujący rozszerzenie działalności sklepu na rynki zagraniczne mogą wykupić także końcówkę „com”. Taki zabieg jest wskazany również po to, aby wyeliminować ryzyko pojawienia się konkurencyjnego biznesu pod podobnym adresem. Osoby mające w planach tworzenie sklepu internetowego powinny:

  • przeanalizować branżę, w której mają zamiar sprzedawać,
  • dowiedzieć się, kim są potencjalni klienci,
  • zbadać konkurencję (analiza rynku),
  • opracować strategię (model biznesowy).

W efekcie łatwiej będzie stworzyć układ sklepu w sposób pozwalający na atrakcyjne zaprezentowanie asortymentu.

Działania marketingowe właściciela sklepu online powinny zawierać się w dobrze zorganizowanej reklamie w Internecie oraz właściwie prowadzonym pozycjonowaniu. Jako rozwiązanie o charakterze długofalowym polecane jest pozycjonowanie. Profesjonalne firmy dbają o to, aby pozycja sklepu w wyszukiwarkach systematycznie wzrastała. To korzystne rozwiązanie, gdyż nawet po rezygnacji z usługi, efekty są jeszcze widoczne przez jakiś czas.

Wybór oprogramowania oraz stworzenie grafiki

Przedsiębiorca ma do wyboru kilka sposobów na tworzenie sklepu:

  • oprogramowanie sklepu dostarczane i utrzymywane jako usługa (SaaS), za korzystanie z którego należy płacić abonament,
  • oprogramowanie bazujące na zakupionej licencji (OpenSource),
  • rozwiązanie dedykowane dla indywidualnego przedsiębiorcy, gdzie sklep internetowy tworzony jest od podstaw.

Właściciel sklepu powinien ocenić, który model prowadzenia sklepu internetowego najlepiej spełni jego oczekiwania. Nie warto sugerować się opiniami innych, gdyż każdy sklep jest inny, każda branża e-biznesu ma specyficzne wymagania. Najbardziej sensownym rozwiązaniem jest oczywiście indywidualne rozwiązanie. Zlecając wykonanie sklepu internetowego profesjonalnej firmie, należy określić wizje, oczekiwania i schemat funkcjonowania witryny. 

W modelu SaaS (Software as a Service) oprogramowanie sklepu zostaje wynajęte od dostawcy, za co właściciel ponosi cykliczną opłatę w formie abonamentu. Ustala ją administrator danego oprogramowania. To rozwiązanie zwłaszcza dla tych, którzy poszukują najprostszego sposobu sprzedaży i nie potrzebują indywidualnych funkcjonalności.

Oprogramowanie oferowane w modelu usługowym charakteryzuje się zwłaszcza tym, że odpowiedzialnym za utrzymanie infrastruktury, wsparcie techniczne i aktualizacje jest dostawca usługi. Takimi sprawami nie musi zaprzątać sobie głowy właściciel sklepu. Oprogramowanie jako usługa jest na ogół łatwe w obsłudze. Charakteryzuje się określoną funkcjonalnością i zawartością, które w razie potrzeb można konfigurować. Jako przykład SaaS-u można wymienić platformę Shoper.

Model OpenSource dotyczy platform, do wdrożenia których konieczne jest posiadanie serwera i planu hostingowego. Właściciel sklepu nabywa licencję oprogramowania i staje się jego właścicielem. Ma dostęp do plików źródłowych, dzięki czemu może dokonywać modyfikacji dla indywidualnych potrzeb. Pozwala to na niemal nieograniczoną możliwość rozwoju sklepu. Tworzenie sklepu w oparciu o model OpenSource to opcja głównie dla tych, którzy dysponują doświadczeniem w prowadzeniu internetowych projektów oraz zasobem programistów.

Szata graficzna dla sklepu internetowego

Szata graficzna dla sklepu internetowego ma ogromne znaczenie. Ta przejrzysta i odpowiednio dopasowana do marki jest oczywiście najlepszą. Chodzi o to, aby zwiększyć rozpoznawalność marki. Layout sklepu internetowego powinien:

  • być indywidualny, przez co zapewni spójność wizualną z marką,
  • zachęcać gościa do pozostania na stronie i zakupów,
  • ułatwić dotarcie do poszukiwanego produktu, a nie utrudniać wykonanie tej czynności.

Analityka internetowa w sklepie

Do efektywnego rozwijania sklepu online niezbędne są informacje o ruchu na stronie. Obecnie najlepszym narzędziem w tym zakresie jest zaawansowany Google Analytics. Dodanie systemu do statystyk pozwoli odpowiedzieć właścicielowi lub zarządzającemu sklepem na pytania:

  • skąd pochodzą odwiedzający (nie chodzi tylko o to, czy jest to Wrocław, czy inne miasto, ale o to, jak trafili na stronę sklepu),
  • jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem,
  • skąd pochodzą klienci,
  • jakie są źródła odwiedzin,
  • które formy reklamy są najskuteczniejsze.

Być może cię zainteresuje

Kampanie DSA: Przewodnik CMO

Kampanie DSA: Przewodnik CMO

Jako CMO wiesz, że strategie oparte na danych są falą przyszłości. Być może słyszałeś o kampaniach Dynamic Search Ads...