Cognitive walkthrough
Cognitive walkthrough jest metodą badawczą, która wspomaga weryfikację stron internetowych i aplikacji pod kątem użyteczności. Sprawdza ona, w jakim stopniu witryna jest intuicyjna w obsłudze, a także ocenia skalę trudności działań, jakie musi wykonać użytkownik, by znaleźć niezbędne informacje lub wykonać konkretną czynność (np. dokonać transakcji). Co ciekawe, specjaliści korzystający z tej techniki zakładają, że odwiedzający serwis lub korzystający z aplikacji uczą się obsługi dzięki aktywnościom, jakie podejmują.
W jaki sposób korzystać z cognitive walkthrough, by zwiększyć konwersję?
Autorska metoda Cathleen Wharton dzieli się na kilka etapów. Pierwszym z nich jest diagnostyka zadań, które należy wykonać i posegregowanie ich na mniejsze sekcje. Specjaliści od IT wykonują kolejno dyspozycje zgodnie z przygotowaną listą i sprawdzają, w jaki sposób działa system. Podczas testu zadają sobie 4 pytania:
- Czy użytkownik postara się przejść do następnego etapu? Czy zrozumie, że obecna aktywność przybliży go do celu?
- Czy użytkownik dostrzega elementy, które ułatwiają funkcjonowanie serwisu (np. button Dalej)?
- Czy użytkownik potrafi wykonać zadanie, korzystając z elementów witryny (np. czy treść znajdująca się na przycisku jest zrozumiała dla wszystkich)?
- Czy system informuje użytkowników o tym, że wykonali zadanie prawidłowo?
Zwiększymy sprzedaż w twoim e-sklepie
AUTYD, OPTYMALIZACJA I POZYCJONOWANIE SKLEPU INTERNETOWEGO
Jak widać, technika nie jest zbyt skomplikowana. Badacz musi się wcielić w osobę korzystającą pierwszy raz ze strony www lub aplikacji, która chce osiągnąć konkretny rezultat. Trudność polega na tym, że projektanci czy webmasterzy muszą wejść w rolę Internautów, którzy nie posiadają żadnej specjalistycznej wiedzy. Wychodząc z tego założenia, muszą wychwycić potencjalne utrudnienia, na jakie mogą natknąć się użytkownicy. Okazuje się jednak, że aktorstwo tego typu pozwala wyselekcjonować niedogodności, które pewnie nie zostałyby zauważone, gdyby analiza została przeprowadzona przez oprogramowanie lub testerów.
W jaki sposób cognitive walkthrouhg realizuje kwestie związane z user experience?
User experience to inaczej wrażenie użytkownika, czyli odpowiedź na pytanie, co czuje konsument w trakcie indywidualnego spotkania z produktem/firmą/serwisem. W jaki sposób marka wpływa na jego emocje? Czy produkt bądź usługa spełniają jego oczekiwania? Czy strona internetowa odpowiada na jego potrzeby?
Niestety UX trudno jest opisać za pomocą słów, dlatego przeprowadza się różnego rodzaju testy, które pomagają odpowiedzieć na zadane wyżej pytania. W tym celu eksperci proszą np. o wypełnienie ankiet, które pozwolą ocenić stopień satysfakcji klienta czy też korzystają z analityki internetowej oraz testów A/B.
Customer experience, czy też user experience, stały się jednym z fundamentów cognitive walkthrough. Zgodnie z filozofią doświadczeń użytkownika, osoby korzystające z serwisu wykonują czynności zgodnie z treściami, które znajdują się na przyciskach (np. Wrzuć do koszyka). Idąc tym tokiem myślenia, klient kliknie button, aby dodać produkt do koszyka.
Ponadto dzięki doktrynie doświadczeń konsumenta, Internauta postępuje według następującego schematu:
- określa cel;
- szuka możliwości jego realizacji;
- podejmuje aktywność, która pomoże mu zrealizować cel;
- po wykonaniu sprawdza, czy udało mu się wykonać poprawnie zadanie.
Na podstawie tych obserwacji Cathleen Wharton sformułowała pytania ułatwiające pracę webmasterów.
Web usability zagwarantuje Ci wysoką ocenę wyszukiwarki
Web usability, czyli użyteczność strony internetowej, to analiza witryny, której celem jest diagnostyka funkcjonalności i ergonomii. Prosty i intuicyjny serwis na pewno zachęci użytkowników do zapoznania się z ofertą, a także częstszych odwiedzin w przyszłości. Dzięki temu wzrośnie ruch na stronie www, a Internauci będą ją polecać innym. Z czasem ruch organiczny będzie tak duży, że roboty wyszukiwarki lepiej ocenią jakość witryny, podnosząc jej miejsce w rankingu.
By doprowadzić serwis do perfekcji, a tym samym osiągnąć poziom, jaki oczekują odwiedzający, dobrze jest skorzystać ze sprawdzonych metod, by jak najszybciej poprawić błędy utrudniające nawigację. W przypadku firm, które nie mogą sobie pozwolić na znaczne wydatki, poleca się usługę cognitive walkthrough. Analiza tego typu nie wymaga wielkich nakładów finansowych, a także angażowania wielu osób. W porównaniu do innych technik jest równie skuteczna, choć nie wymaga zbyt wielu środków.
A czy Ty przeprowadziłeś już diagnostykę Twojej strony firmowej? Czy zastanowiłeś się, w jaki sposób zwiększyć naturalny ruch na stronie? Czy marzysz o dużej rozpoznawalności na rynku?
Jeśli na wszystkie pytania odpowiedziałeś: TAK, to warto przetestować witrynę, by sprawdzić, co sprawia, że użytkownicy szybko opuszczają Twój serwis i przechodzą do konkurencji. Być może wystarczy wprowadzić kilka małych zmian, aby zrewolucjonizować serwis i dać szansę Twojej marce na lepszą przyszłość?
Cognitive walkthrough pomoże Ci podjąć walkę o wysoką pozycję w Google oraz zwiększyć obroty ze sprzedaży produktów i usług. Dzięki naniesionym poprawkom uwierzysz w potencjał swojej firmy.
Od teraz nigdy więcej nie będziesz się już zamartwiał niewielkim ruchem na stronie. Wystarczy, że do nas zadzwonisz i opowiesz o swoim problemie. Wysłuchamy i błyskawicznie pomożemy Ci go rozwiązać. Chwyć do ręki telefon i dzwoń!
Nie szukaj już więcej agencji marketingowej. Bowiem właśnie ją znalazłeś.
DOŁĄCZ DO SETEK ZADOWOLONYCH KLIENTÓW